مراقبت و سلامتی

با انجام این 7 روش موثر می توانید پوست خود را روشن تر کنید

روشن سازی پوست
  • لکه های تیره، کک و مک، اسکار آکنه و رنگ ناهموار پوست تنها برخی از موانع در تلاش بی پایان برای داشتن پوستی شفاف تر و روشن تر هستند.

    زیبایی از ابتدای زمان با داشتن چهره عادلانه همراه بوده است. تمایل به رنگ پوست سبک تر را می توان در اوایل دوره نارا در ژاپن (710-94) ردیابی کرد که زنان صورت خود را با پودری به نام اوشیروی رنگ می کردند. جهش به قرن بیست و یکم: به لطف پیشرفت در علم و تحقیقات پزشکی ، اکنون محصولات بی شماری از نورپردازی پوست در بازار وجود دارد که برای استفاده طولانی مدت بی خطر است.

    قبل از خرید این محصولات ، عاقلانه است که تفاوت بین روشنایی پوست و سفید شدن پوست را بدانید تا از مزایا و خطرات هر روش آگاه باشید. پس از یادگیری این موضوع ، می توانید در کارهای روزمره خود تغییرات ایمن ایجاد کنید تا از تیره شدن پوست خود جلوگیری کنید. دانستن اینکه در کدام مواد تشکیل دهنده روشنایی پوست کار می کند نیز به حل مسئله رنگ تیره پوست و رنگدانه کمک می کند.

    فهرست مطالب

    تفاوت بین روشن شدن پوست و سفید کردن پوست

    اصطلاحات ‘روشن شدن پوست’ و ‘سفید کردن پوست’ ممکن است به نظر یکسان باشد. حقیقت این است که این دو اصطلاح تا حدودی با هم تفاوت دارند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

    روشن شدن پوست چیست؟

    همانطور که از نام آن پیداست، روشن شدن پوست به استفاده از محصولات یا فرآیندهایی برای روشن کردن رنگ پوست و همچنین لکه های آکنه، لکه های پیری، لکه های ناشی از آفتاب و غیره اشاره دارد. این تغییر معمولاً تدریجی است و در دوره طولانی تری اتفاق می افتد. روشن شدن پوست همچنین شامل استفاده از مواد مهارکننده ملانین، طبیعی و مصنوعی، برای دستیابی به رنگ پوست روشن تر است.

    سفید کردن پوست چیست؟

    سفید کردن پوست در مقایسه با روشن کردن پوست روشی تهاجمی تر است. این روش می تواند به جای ‘سفید کننده پوست’ استفاده شود و اغلب شامل تغییر شدید رنگ طبیعی پوست شما به یک رنگ بسیار سفیدتر است. برای انجام این کار، کرم‌های سفیدکننده حاوی مواد سفیدکننده مانند هیدروکینون و جیوه اغلب برای مهار تولید ملانین استفاده می‌شوند. با توجه به اینکه این مواد به طور بالقوه برای پوست سمی هستند و می توانند عوارض دیگری برای سلامتی ایجاد کنند، سفید شدن پوست خطرناک تر از روشن شدن پوست است.

    کدام روش توصیه می شود؟

    در حالی که سفید کردن پوست ممکن است رنگ پوست شما را در مدت زمان کوتاه تری روشن کند، این روش با توجه به پیامدهای بالقوه سلامتی آن اغلب توصیه نمی شود. درعوض، روشن کردن پوست به عنوان یک روش ایمن تر و بدون عوارض جانبی نامطلوب معرفی می شود.

    چه چیزی باعث تیره شدن پوست شما می شود؟

    ملانین علت اصلی اکثر مشکلات رنگدانه است. به عنوان مثال، لکه های خورشیدی و ملاسما به دلیل تجمع ملانین اضافی در درم ایجاد می شوند. هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب (PIH) زمانی اتفاق می‌افتد که پس از ملتهب شدن پوست، ملانین بیش از حد تولید یا توزیع شود. کک و مک، یک وضعیت طبیعی ناشی از ژنتیک، سلول های پوستی حاوی ملانین هستند.

    برای روشن کردن پوست و رفع این مشکلات رنگدانه‌ای، فقط هدف قرار دادن تولید ملانین در پوست منطقی است. اما ملانین دقیقا چگونه تولید می شود؟

    علمِ پشت تولید ملانین

    ملانین در ملانوسیت ها، سلول های رنگدانه ای که در لایه بازال پوست یافت می شود، تولید می شود. هر ملانوسیت توسط 36 کراتینوسیت احاطه شده است تا واحد ملانین را تشکیل دهد. پس از سنتز، ملانین به این کراتینوسیت ها منتقل می شود که باعث تیره شدن ناحیه اطراف پوست می شود.

    هنگامی که تولید ملانین یا انتقال ملانین به طور غیر طبیعی تغییر می کند، باعث ایجاد لکه های پیری، کک و مک، ملاسما، اسکار آکنه و حتی ویتیلیگو می شود. ویتیلیگو یک بیماری بی رنگ کننده پوست است که در اثر استرس اکسیداتیو به ملانوسیت ها ایجاد می شود و منجر به از بین رفتن رنگ پوست می شود.

    مهم ترین آنزیمی که در تولید ملانین مورد نیاز است تیروزیناز است. با تبدیل ال-تیروزین به دوپاکینون عمل می کند که سپس ملانین تولید می کند. دیگر آنزیم های دخیل در ملانوژنز پروتئین های مرتبط با تیروزیناز (TRP-1 و TRP-2) هستند.

    به همین دلیل است که اکثر محصولات مراقبت از پوست روشن کننده حاوی موادی هستند که فعالیت تیروزیناز را برای کاهش یا جلوگیری از تولید ملانین مهار می کنند. این مواد می توانند مانند آلفا آربوتین مصنوعی باشند. اما اخیراً، مواد طبیعی مانند اسید کوجیک و عصاره پاپایا به عنوان روشن‌کننده‌های ایمن‌تر و در عین حال مؤثرتر محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند.

    و اما سوال اصلی چگونه پوست خود را روشن تر کنیم؟

    قبل از اینکه پوست خود را روشن کنید، مهم است که در وهله اول از تیره شدن پوست خود جلوگیری کنید. شما می توانید این کار را با استفاده از کرم ضد آفتاب، لایه برداری منظم و محافظت از پوست در برابر آلودگی های محیطی انجام دهید. پیشگیری امری کلیدی است زیرا روشن کردن پوست شما اغلب یک فرآیند طولانی و فشرده است که در وهله اول می توان از آن اجتناب کرد.

    در اینجا به معرفی 7 روش برای داشتن پوست روشن تر می پردازیم

    1. از مراقبت های پیشگیرانه در برابر آفتاب استفاده کنید

    بسیاری از مشکلات پوستی ناهموار مانند لکه های ناشی از افزایش سن، ملاسما و PIH می توانند با قرار گرفتن در معرض طولانی مدت UV تشدید یا تحریک شوند. اشعه ماوراء بنفش رادیکال های آزاد تولید می کند که تولید ملانین را تحریک می کند تا از پوست در برابر این اشعه های مضر محافظت کند.

    به همین دلیل است که قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش یک چرخه معیوب ایجاد می کند: افزایش قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث افزایش سطح ملانین در پوست می شود که باعث تیره شدن پوست می شود. هیپرپیگمانتاسیون موجود ممکن است تیره‌تر شود در حالی که لکه‌های سنی جدید، کک و مک یا شعله‌ور شدن ملاسما ممکن است رخ دهد.

    به این ترتیب، برای جلوگیری از تیره شدن پوست در وهله اول، باید از یک کرم ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF 30 و بالاتر استفاده کنید. حتی اگر در داخل خانه هستید، پوست شما هنوز در معرض اشعه UVA است که می تواند از پنجره ها عبور کند. این بدان معنی است که چه در داخل خانه یا خارج از منزل هستید، باید ضد آفتاب را روی صورت و بدن خود، به ویژه گردن، دست ها و پاهای خود بمالید. همچنین برای محافظت بیشتر در برابر رنگدانه های ناشی از اشعه ماوراء بنفش باید از کلاه و یک عینک آفتابی زمانی که بیرون هستید استفاده کنید.

    آشنایی با بهترین ضد آفتابهای موجود در فروشگاه لوکسی بای

    2. پوست خود را به طور منظم لایه برداری کنید

    کراتینوسیت ها در لایه بالایی اپیدرم هر چهار هفته یکبار تجدید می شوند. به عبارت دیگر، بدون لایه برداری منظم، سلول های مرده پوست احتمالاً در حال حاضر روی پوست شما نشسته اند. علاوه بر اینکه پوست شما را کدر می کند، باعث می شود رنگ پوست و لکه های شما زمان بیشتری برای روشن شدن طول بکشد.

    استفاده از لایه بردارهای فیزیکی و شیمیایی در روتین مراقبت از پوست به روشن شدن پوست شما با سرعت بیشتری کمک می کند زیرا ملانین در کراتینوسیت ها بیان می شود. لایه بردارهای فیزیکی به لطف حرکات مکانیکی خود، بالاترین لایه پوست را هدف قرار می دهند که آن را برای مشکلات تغییر رنگ سطحی عالی می کند.

    لایه بردارهای شیمیایی حاوی مواد روشن کننده پوست مانند اسیدهای بتا هیدروکسی (BHAs) می توانند به عمق درم نفوذ کنند. این امر آن را برای رفع لک های سرسخت ایده آل می کند. لایه بردارهای شیمیایی همچنین از حرکات سایشی استفاده نمی کنند، به این معنی که برای انواع پوست های حساس عالی هستند.

    بهترین محصولات لایه بردار موجود در فروشگاه لوکسی بای

    3. از سد پوستی خود در برابر آلاینده های محیطی محافظت کنید

    ممکن است اخیراً متوجه افزایش محصولات مراقبت از پوست ضد آلودگی شده باشید و تعجب کنید که آیا پوست شما نیز به آنها نیاز دارد یا خیر. پاسخ قطعی بله است.

    از آنجایی که بیشتر ما در مناطق شهری زندگی می کنیم، پوست شما دائماً در معرض خطر آلاینده هایی مانند مه دود، تشعشع، مواد شیمیایی و حتی نور آبی ساطع شده از تلفن هوشمند و تبلت شما است.

    آلاینده ها نقطه مقابل پوست سالم هستند زیرا رادیکال های آزاد تولید می کنند که نه تنها پیری زودرس پوست را به همراه دارد، بلکه تولید ملانین را نیز افزایش می دهد. مطالعه ای در سال 2007 توسط گروه فیزیک پزشکی در دانشگاه علوم کاربردی TFH برلین توضیح داد که این نوع مشکل پوستی به این دلیل به وجود می آید که ملانین به عنوان یک دفاع در برابر رادیکال های آزاد عمل می کند.

    بنابراین استفاده از محصولات مناسبی که از پوست شما در برابر چنین آلاینده‌هایی محافظت می‌کنند و از تیره شدن پوست شما جلوگیری می‌کند، بسیار مهم است.

    4. از محصولات روشن کننده پوست در روتین مراقبت از پوست خود استفاده کنید

    پس از انجام اقدامات لازم که از تیره شدن رنگ فعلی پوست شما جلوگیری می کند، وقت آن است که به عمق آنچه می توانید برای روشن تر کردن پوست خود انجام دهید، بپردازید.

    استفاده از محصولات مراقبت از پوست که حاوی روشن کننده های پوست هستند در برنامه روزانه شما یک الزام قطعی است. هنگام انتخاب یک محصول روشن کننده پوست، مطمئن شوید که حاوی حداقل یکی از این مواد باشد:

    اسید آزلائیک: این ماده محبوب پوستی در روشن شدن پوست شما بدون عوارض جانبی پوستی بسیار موثر است. گفته می شود آزلائیک اسید 20 درصد به اندازه 4 درصد هیدروکینون در درمان ملاسما موثر است اما بدون عوارض جانبی منفی است.
    آربوتین: این ماده را می توان از درختان خرس، زغال اخته، زغال اخته و گلابی به دست آورد. مرکز تحقیقاتی شیسیدو در یوکوهاما، ژاپن دریافته است که آربوتین فعالیت تیروزیناز ملانوزومی را مهار می کند که آن را به یک عامل روشن کننده پوست موثر تبدیل می کند.

    خرید سرم آلفاآربوتین اوردینری

    ترنج: یک مطالعه در سال 2019 که در مجله علوم غذایی و تغذیه منتشر شد، به خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی ترنج اشاره کرد که به کاهش و جلوگیری از استرس اکسیداتیو به سلول ها کمک می کند.

    اسید کوجیک: بر اساس پنل تخصصی بررسی مواد آرایشی (CIR)، اسید کوجیک 2 درصد برای استفاده به عنوان یک ماده رنگ‌بردار در لوازم آرایشی بی‌خطر است.

    اسید لاکتیک: یک مطالعه بالینی در سال 2014 که توسط کالج و بیمارستان پزشکی روهیلکند و موسسه علوم پزشکی شری رام مورتی اسماراک انجام شد، اثربخشی لایه برداری اسید لاکتیک 82 درصد را در بهبود ملاسما به طور قابل توجهی نشان داد. اسید لاکتیک علاوه بر سوزش هیچ عارضه جانبی ایجاد نکرد و توانست رنگ پوست بهبود یافته را سه ماه پس از انجام لایه برداری حفظ کند.

    توت: برگ های گیاه توت حاوی پلی فنول هایی هستند که خاصیت رنگ زدایی دارند. در مطالعه‌ای در سال 2011 توسط موسسه انفورماتیک دارویی دانشگاه ژجیانگ، برگ‌های توت اثر مهاری آنزیم تیروزیناز را نشان دادند که آن را به یک روشن‌کننده طبیعی پوست تبدیل می‌کند.

    نیاسینامید: بر اساس یک مطالعه در سال 2002 توسط بخش تحقیق و توسعه Procter & Gamble Far East در ژاپن، نیاسینامید یک کاندید ثابت شده به عنوان یک عامل روشن کننده پوست است، زیرا می تواند انتقال ملانوزوم از ملانوسیت ها به کراتینوسیت ها را مهار کند.

    پس از استفاده از تمام محصولات مراقبت از پوست خود، یک ماسک صورت یک شبه را به عنوان آخرین مرحله روتین خود بمالید تا تمام خوبی ها را کاملاً ثابت کنید. ماسک خواب همچنین قدرت آبرسانی و ترمیم کنندگی خود را در هنگام خواب انجام می دهد. برای تقویت بیشتر اثر روشن کنندگی روی پوست خود، از ماسک صورت استفاده کنید که حاوی مواد روشن کننده پوست نیز باشد.

    بهترین ماسکهای شب لوکسی بای

    5. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان بخورید

    از آنجایی که رادیکال های آزاد تولید ملانین بیشتری را تحریک می کنند، مصرف بیشتر غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مهم است. به این دلیل که آنتی اکسیدان ها با اهدای الکترون برای تثبیت رادیکال های آزاد با اثرات مضر رادیکال های آزاد مقابله می کنند. به این ترتیب، رادیکال های آزاد خنثی می شوند، که در نتیجه می تواند ملانوژنز را کم اهمیت جلوه دهد.

    آنتی اکسیدان ها به طور طبیعی در بدن شما سنتز می شوند یا می توانند از طریق منابع خارجی با خوردن میوه ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان یا مصرف مکمل های خوراکی تکمیل شوند. آنتی اکسیدان های اولیه ای که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید ویتامین E، بتاکاروتن، ویتامین C و سلنیوم هستند.

    برای انتخاب غذاهای غنی از این ویتامین ها به موارد زیر مراجعه کنید:

    انواع توت ها مانند آلو کاکادو، زغال اخته، توت فرنگی
    مرکباتی مانند پرتقال، کیوی و لیمو
    سبزیجات با برگ تیره مانند کلم پیچ و اسفناج

    6. میکرودرم ابریژن را امتحان کنید

    اگر می‌خواهید لک‌های باقی‌مانده‌ی آکنه‌تان را کم‌رنگ کنید، میکرودرم ابریژن را امتحان کنید. این روش شامل لایه برداری عمیق پوست برای آشکار کردن سلول های جدید پوست، یکنواخت شدن رنگ پوست، روشن کردن علائم PIH و کاهش خطوط و چین و چروک است. جلسات مکرر معمولاً برای بهبود چشمگیر رنگ پوست شما توصیه می شود.

    توجه داشته باشید که میکرودرم ابریژن نباید روی پوست ملتهب انجام شود زیرا حرکات سایشی کریستال های ریز مورد استفاده در این روش می تواند وضعیت پوست شما را تشدید کند. ابتدا با متخصص پوست خود صحبت کنید تا مشخص شود آیا برای این کار مناسب هستید یا خیر. علاوه بر این، ممکن است بعد از هر درمان قرمزی خفیف، خشکی یا افزایش حساسیت به نور خورشید را تجربه کنید.

    بهترین دستگاههای چند کاره میرکرودرم ابریژن

    7. لیزر درمانی را در نظر بگیرید

    لیزر درمانی یک روش زیبایی گران قیمت و وقت گیر در نظر گرفته می شود، بنابراین توصیه می شود قبل از شروع این مسیر، جایگزین های دیگر را امتحان کنید. روش‌های روشن‌سازی پوست با لیزر با برداشتن خارجی‌ترین لایه اپیدرم یا آسیب رساندن به ملانوسیت‌های پوست کار می‌کنند.

    به گفته سرویس بهداشت بین المللی، لیزر درمانی معمولاً به یک تا دو هفته بهبودی نیاز دارد و پوست شما را تا شش ماه نسبت به قرار گرفتن در معرض نور خورشید حساس می کند. همچنین، اثرات روشن کننده پوست لیزر درمانی ممکن است برای افراد مختلف متفاوت باشد. برخی ممکن است بهبود قابل توجهی در رنگ پوست داشته باشند، برخی ممکن است یک اثر موقتی را تجربه کنند و برخی دیگر ممکن است اصلاً تغییری نداشته باشند.

    در کل پیشگیری و نگهداری کلید اصلی است

    وقتی نوبت به روشن‌تر کردن پوست می‌رسد، پیشگیری بهتر از درمان است. برای جلوگیری از تیره شدن رنگ پوست یا لکه های پوست خود، روی مراقبت از آفتاب، لایه برداری و محافظت از سد پوست تمرکز کنید. هنگامی که سیستم پیشگیری خود را ایجاد کردید، می توانید با استفاده از محصولات مناسب و خوردن غذاهای مناسب توجه خود را به روشن کردن رنگ پوست و سایر مشکلات رنگدانه ای معطوف کنید.

    این رویکرد دو جانبه پیشگیری و نگهداری، روتین مراقبت از پوست و رژیم غذایی شما را برای دستیابی به پوست روشن‌تر به شیوه‌ای طبیعی‌تر و کامل‌تر اصلاح می‌کند.

    پیج اینستاگرام لوکسی بای را دنبال کنید
    luxibuy_com

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *